Wat kan haptotherapie voor jou betekenen?

profielfoto Marloes Timmers Haptotherapie Westland

Geschreven door Marloes Timmers

Haptotherapie gaat over wat goed contact met jezelf en contact met de ander voor je kan doen. Aanraking is de meest directe vorm van contact en wordt daarom ingezet in de therapie om je te laten voelen wat er te voelen valt.

Voelen doen we de hele dag door, vaak zonder dat je we daar heel bewust van zijn. Luisteren naar je gevoel kan mooie dingen opleveren. Moederlijke intuïtie is daar een goed voorbeeld van. Of het niet pluis gevoel.  

Balans tussen denken en voelen

In onze westerse samenleving ligt vooral de nadruk op onze cognitieve intelligentie, terwijl onze voelende intelligentie net zo belangrijk is. Dat is een wat ondergeschoven kindje, waardoor veel mensen leren om alleen naar hun hoofd te luisteren en hun gevoel soms aan de kant zetten. Als dat vaak gebeurd, herkennen we de signalen niet meer, en moet je lijf gaan schreeuwen om gehoord te worden.  In de haptotherapie draait het erom dat we de balans tussen het denken en voelen weer terug kunnen vinden.  

Er zijn veel zaken die ervoor kunnen zorgen dat je niet lekker in je vel zit. Bijvoorbeeld als je nare dingen hebt meegemaakt, je over je eigen grenzen heen gaat of als je weinig contact met anderen hebt. Je lijf is een goede graadmeter voor hoe het met jou gaat. Erover praten helpt vaak wel, je weet dan beter waarom je je zo voelt. 

Praten en weten

Erover praten en daardoor meer inzicht krijgen in waarom je je niet lekker in je vel zit, wil jammer genoeg niet altijd zeggen dat je daarmee je beter gaat voelen of je dingen in het dagelijks leven anders gaat aanpakken. Ook al weet je best wel dat je je bijvoorbeeld wat meer moet open stellen voor anderen of bijvoorbeeld je grenzen beter moet bewaken en wat vaker ‘nee’ moet zeggen, het is altijd makkelijker gezegd dan gedaan.

Veranderingen in je lijf

Soms heb je meer nodig. Dan kan haptotherapie helpen. Bij de haptotherapeut wordt je naast het gesprek ook aangeraakt. Je wordt aan den lijve uitgenodigd om te voelen wat ervaringen met je hebben gedaan, wat goed en niet goed voor jou voelt, en hoe je deze bewustwording kan inzetten in het dagelijks leven. Ook helpt de aanraking je te leren om opgebouwde spanning los te laten en je lijf te verzachten. Of juist weer wat meer energie en vitaliteit te ervaren! Zo komt er weer meer ruimte voor ontspanning, levenslust en herstel. 

vrouw in balans haptonomie

Veranderingen in het dagelijks leven

De haptotherapeut kan ook oefeningen inzetten om je actief te laten ervaren wat er in het dagelijks leven met je gebeurt. Hierdoor kan je meer inzicht krijgen in waarom je de dingen doet zoals je ze doet én oefenen hoe je het op een manier kan doen die nu bij jou als persoon past. Het luisteren naar je eigen gevoel door de signalen van je lijf waar te nemen, neemt daar een prominente plaats in.

De haptotherapeut begeleidt je in deze oefeningen door terug te geven wat zij bij jou waarneemt en voelt in het contact. Dat geeft vaak stof tot nadenken. Op basis van de ervaringen die je hebt opgedaan in de haptotherapie, kan je bewustere keuzes maken. Je leert te luisteren naar je lijf, zodat het niet (meer) hoeft te schreeuwen.

Eén blik zegt meer dan 1000 woorden

Door middel van het aan den lijve ervaren en oefenen, leer je heel concreet hoe je dit in het dagelijks leven kan integreren. Ik ervaar dit als een wezenlijk verschil ten opzichte van ‘alleen’ het gesprek. Het gebeurt regelmatig dat mensen bij een haptotherapeut terecht komen als ze al een tijdje een andere vorm van therapie hebben gehad, en daardoor wel veel inzichten hebben gekregen, maar het nog niet gelukt is om de vertaalslag naar een verandering in het dagelijks leven te maken.

Door de aanraking van de haptotherapeut wordt je gegidst om meer contact te maken met je lijf, en alles wat daar in huist. Vooral en zeker wanneer dat hard, pijnlijk of leeg aanvoelt. Als je weer contact maakt met je eigen lijf, ga je merken dat je lichamelijk en geestelijk tot rust kan komen.

Wat kan je zelf al doen?

Vaak zijn we druk druk druk (ik ook). Het helpt om te beginnen met eens wat langer de tijd te nemen om bij jezelf te voelen wat er bij je van binnen gebeurt, in plaats van overal maar ja op te zeggen en pas eind van de avond te voelen dat je bijvoorbeeld toch wel behoorlijk moe bent. Als iemand je een vraag stelt om iets te doen: wat is de eerste reactie die je bij jezelf kan waarnemen? Ga je er naar toe (voel je een ‘ja’) of ga je er vanaf (voel je een ‘nee’)?

“Vaak zijn we ons niet meer bewust van dit basale signaal (er naartoe bewegen of er vanaf wenden) dat ons lichaam ons geeft. En neem je vervolgens met je hoofd de beslissing, die vaak geen rekening houdt met wat goed voor jou voelt. Dus probeer jezelf daar bewuster van te maken, door even stil te staan bij wat je zojuist gevoeld hebt, voordat je een reactie geeft.”

Wees ook niet te hard voor jezelf! Verwacht niet dat je, als je eenmaal hebt gevoeld of het een ‘ja’ of een ‘nee’ is, je ook gelijk adequaat kan reageren. Dat heeft tijd nodig, en hoe vaker je stil gaat staan bij wat je lijf je te vertellen heeft, hoe meer je leert luisteren en hoe lastiger het wordt om dat te negeren en alleen met je hoofd te reageren.

Een laatste tip om wat meer uit je hoofd te komen en wat meer je lijf te voelen: ga af en toe op je handpalmen zitten. Klinkt een beetje raar, maar kan je echt helpen! Dat werkt zo: Ga zitten op je bank of stoel en schuif rustig je handen één voor één onder je billen. Je handpalmen zijn hierbij naar boven gericht. In eerste instantie zit je dan wat meer op je handen. Probeer nu met je aandacht naar je handen en billen te gaan. Je voelt dan dat je billen langzaam wat meer in de handen zakken en je wat minder alert wordt (wat meer uit je hoofd, wat meer in je lijf). Kijk of je er nog wat meer in kan zakken. Hoe voelen je schouders? Steken ze omhoog of mogen ze wat mee zakken? Zet vervolgens je voeten op de grond en ga met je aandacht van je billen, naar je benen en zo naar je voeten. Voel je de grond onder je voeten? Haal dan voorzichtig, zonder je billen op te tillen, je handen onder je billen vandaan. En, hoe voelt dat?

Ook hierbij geldt, probeer het een paar keer en je zal vanzelf zien dat het je steeds wat makkelijker af gaat om je eigen lijf weer wat meer te voelen.

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen om wat meer balans te gaan ervaren! Hiermee kan je in ieder geval een mooie opstap maken. Op die wijze kunnen je klachten je ook een reden geven om daarin te groeien. 

Behandeling bij de haptotherapeut

Als je het lastig vindt om je lijf te voelen, de signalen die je lijf je geeft te herkennen of je gedrag hierop aan te passen, dan is het natuurlijk fijn om dat samen met iemand te kunnen ontdekken die je hierin kan gidsen. Of als er sprake is van onverwerkte emoties en nare gebeurtenissen die je niet kunt verwerken in het contact met jouw naasten. 

De een heeft aan een paar sessies genoeg om weer op weg te kunnen, maar ook trajecten die lange tijd duren zijn niet uitzonderlijk. Het ligt er maar net aan wat je startpunt is en waar je wilt komen. Alles is goed en niets is raar. Het komt ook regelmatig voor dat mensen na een tijdje weer even terugkomen omdat zij bijvoorbeeld iets hebben meegemaakt wat aandacht vraagt of merken dat ze weer even nodig hebben om bewust stil te staan bij wat hun lijf te vertellen heeft.